2021. október 26., Dömötör

A dinók hosszú farka mégsem csak a fejük súlyát volt hivatott ellensúlyozni

Egy két lábon járó, kis termetű, húsevő dinoszaurusz mozgását modellezték csontokról készült CT-felvételek és digitális csontvázmodellek segítségével az amerikai Harvard Egyetem tudósai. Arra voltak kíváncsiak, hogyan lehettek a fura testalkatú állatok olyan fürgék, és meglepő eredményre jutottak.

A Harvard Egyetem kutatói a 3D-s számítógépes szimuláció módszerével vizsgálták a Coelophysis bauri, egy két lábon járó, kis termetű húsevő dinoszaurusz mozgását – adta hírül a 444.hu a The Guardian cikke alapján.

Ez a dinó a zsákmányára vadászva csak saját gyorsaságára és agilitására támaszkodhatott.

A szimuláció célja az volt, hogy kiderüljön, milyen mozgásformával haladhatott leggyorsabban a kis ragadozó. A mozgásszimulációt csontok CT-képei és digitális csontvázmodellek segítségével hozták létre Harvard Museum of Comparative Zoology szakemberei.

A Coelophysis bauri a szimuláció alapján így nézhetett ki, amikor elérte a maximális sebességét:

A kihalt kétlábú dinoszaurusz, amint fut, amilyen gyorsan csak tud – számítógépes szimuláció segítségével Forrás: Guardian News/YouTube.com

A kutatók számára is meglepő módon a farokcsóválás csökkentette a haladáshoz szükséges izomerőt, és növelte a lemodellezett állat sebességét – mutatott rá a 444.hu.

„Nem arra a mozgásra kell gondolni, mint amit a kutyák csinálnak, ha izgatottak. Ez egy visszafogottabb csóválás, de nagyon pontosan össze van hangolva a lábak előre-hátra mozgásával”

– idézte a hírportál Peter Bishopot, a kutatás vezetőjét. Bishop szerint az emberek is emiatt lóbálják a karjukat, miközben sétálnak vagy futnak.

A dinoszauruszok mozgásának kutatása nem puszta szórakozás, ez a tudás a robotok tervezésénél lehet hasznos.

A kutatók az új eredményeket szeptember 22-én publikálták a Science Advances című folyóiratban.

(A főoldalon használt kép illusztráció, forrása: Pixabay.)

Tarjánban is ültettek fákat a településfásítási programon belül Szén-dioxid az atmoszférában 1960–2020 között (infografika) Klímasemlegességet ígér, de bizonytalan eszközökre alapoz Szaúd-Arábia Kék Bolygó Podcast: 9 G-vel repülünk Újra Zöld Kalandozásokra hív a Humusz