2022. augusztus 19., Huba

Százezer évesnél idősebb óriáspanda-kövületre bukkantak

Kínai kutatók két fosszíliát találtak Ázsia leghosszabb barlangjában, a délnyugat-kínai Kujcsou tartományban lévő Suanghe-barlangban. Fogzománcelemzési technológia segítségével megállapították, hogy az egyik egyed 102 ezer éve, a másik 49 ezer éve élhetett a Földön.

„Nagyon ritka, hogy ilyen jó állapotban megőrződött pandafosszília kerül elő bárhonnan is” – mondta Dejüan Vang, az intézet kutatója.

A legutóbbi, külföldi kutatók közreműködésével végzett kutatás során radiális szezámcsontokra utaló bizonyítékokat fedeztek fel. A szezámcsontok két apró, kerek csont a nagyujj lábközépcsontjának vége alatt.

Fotó: Institute of Mountain Resources under Guizhou Academy of Sciences

Mivel az óriáspandák hüvelykujjaik segítségével fogják meg a bambuszt evés közben, a faj végtagja különbözik más medvékétől: egy plusz nagyujjal rendelkeznek. Ez tulajdonképpen egy abnormálisan megnagyobbodott csuklócsont, mely a bambuszrügyek megragadásában segít.

A felfedezés arra hívja fel a figyelmet, hogy az óriáspandák már akkor rendelkeztek ugyanazokkal a megkülönböztető fizikai jellemzőkkel, mint a mai pandák. Mindez segít jobban megérteni a faj táplálkozásának evolúcióját.

A Suanghe-barlang összetett belső szerkezete miatt különösen alkalmas élőhely volt az óriáspandák számára. Eddig mindegy 30 óriáspanda-fosszíliát fedeztek fel a barlangrendszerben.

Más emlősök is kedvelték a helyet: sakálok, rinocéroszok, fekete medvék, indiai cibetmacskák és más fajok egyedeinek maradványait is feltárták korábbi ásatások során.

Kanada nemet mond a műanyag zacskókra és polisztirol edényekre Több mint 1500 zsák szemét gyűjt össze a III. Tisza-tavi PET Kupán Űrbéli buborékfelhőt vetnének be a felmelegedés ellen az MIT tudósai Péntek Csaba: A hamburgered ára A siker titka vidéken, 20. rész – Keresztyén manufaktúra (videó)