2022. augusztus 8., László

1300-nál is több lába van az újonnan felfedezett ezerlábúfaj egyik egyedének

Új ezerlábúfajt fedeztek fel kutatók Ausztráliában, melynek különlegessége, hogy egyik példányának tényleg több mint ezer lába van.

Az ízeltlábúak közé tartozó, újonnan felfedezett Eumillipes persephone faj egy felnőtt nőstény példányának 1306 lába van – írta a Scientific Reportsban megjelent tanulmányban Paul Marek, a Virginia Tech tudósa által vezetett kutatócsoport.

Az új fajt egy 60 méter mély, bányászati célból fúrt lyukban fedezték fel Ausztráliában. Marek és kutatócsoportja négy példányt tanulmányozott. Egy másik felnőtt nősténynél 998, a két felnőtt hím közül az egyiknél 818, a másiknál 778 lábat találtak.

A teljes sötétségben élő Eumillipes persephone teste akár 330 szelvényből is állhat, és tíz centiméter hosszú lehet. Nincs szeme, lábai rövidek, feje kúpos. A kutatók szerint testi adottságai teszik lehetővé, hogy a földben, ahol él, szűk járatokban is tudjon haladni.

Fotó: nature.com

A gombával táplálkozó faj az első ismert ezerlábú, amelynek valóban több mint ezer lába van. Az előző „rekordernek”, a Kaliforniában élő Illacme plenipesnek csak 750 volt.

A Nyugat-Ausztrália államban, a Goldfields-Esperance bányavidéken felfedezett ezerlábút a kutatók az „evolúció csodájának” nevezték publikációjukban.

Kanada nemet mond a műanyag zacskókra és polisztirol edényekre Több mint 1500 zsák szemét gyűjt össze a III. Tisza-tavi PET Kupán Űrbéli buborékfelhőt vetnének be a felmelegedés ellen az MIT tudósai Péntek Csaba: A hamburgered ára A siker titka vidéken, 20. rész – Keresztyén manufaktúra (videó)