2022. augusztus 14., Marcell

Egy hatalmas csillag haldoklását követték nyomon csillagászok (videóval)

A kutatók először figyelték meg valós időben egy vörös szuperóriás robbanással végződő haláltusáját: a monumentális csillag a gyors önpusztítása végén összeomlott, és II-es típusú szupernóvává vált.

Két, Hawaiin lévő teleszkóp segítségével végezte egy szakértői csoport a fiatal szupernóvákat vizsgáló kutatást (Young Supernova Experiment – YSE).

Ennek során megfigyelhették a vörös szuperóriást utolsó 130 napján, mely a halálos detonációban végződött.

Az alábbi videó egy művész benyomása egy vörös szuperóriás csillagról élete utolsó évében, amely viharos gázfelhőt bocsát ki. (Forrás: W. M. Keck Observatory/Adam Makarenko)

„Ez valódi áttörés annak megértésében, hogy mi történik a nagy tömegű csillagokkal a haláluk előtti pillanatokban” – mondta Wynn Jacobson-Galán, a kutatásról a The Astrophysical Journal című tudományos lapban megjelent tanulmány vezető szerzője, a Berkeley-ben lévő Kaliforniai Egyetem munkatársa.

Soha korábban nem figyelték meg egy vörös szuperóriás szupernóva előtti aktivitásának közvetlen észlelését egy átlagos 2-es típusú szupernóvában. Ez az első alkalom, hogy a tudósok láthatták, amint egy vörös szuperóriás felrobban.

A Pan-STARRS teleszkóp először 2020 nyarán észlelte a halálra ítélt csillagot a vörös szuperóriásból sugárzó nagy mennyiségű fény révén. Néhány hónappal később egy szupernóva világította be az eget.

A csillagászok a Keck Obszervatórium Alacsony Felbontású Képalkotó Spektrométere (Low Resolution Imaging Spectrometer – LRIS) segítségével gyorsan megörökítették az erőteljes villanást, és rögzítették az energikus robbanás első spektrumát. A szupernóvának a 2020tlf vagy SN 2020tlf nevet adták.

Az adatok közvetlen bizonyítékkal szolgáltak a csillagot a robbanás idejében körülvevő sűrű csillagközi anyagról. Ez valószínűleg ugyanaz az anyag, melyet a Pan-STARRS megfigyelései szerint a csillag kibocsátott magából a nyár során.

A robbanás után tovább folytatták az SN 2020tlf monitorozását. Az adatok alapján meghatározták a vörös szuperóriás elődcsillagát, mely az NGC 5731 galaxisban helyezkedett el, mintegy 120 millió fényévnyire a Földtől. Tömege a Nap tömegének tízszerese volt.

A felfedezés ellentmond a korábbi elméleteknek, amelyek a vörös szuperóriás fejlődéséről alakultak ki a robbanása előtt közvetlenül.

Korábban ugyanis a megfigyelt vörös szuperóriások mindegyike viszonylag nyugodt volt a robbanás előtt, nem mutatták jelét erőteljes kitöréseknek vagy fénykibocsátásnak.

Kanada nemet mond a műanyag zacskókra és polisztirol edényekre Több mint 1500 zsák szemét gyűjt össze a III. Tisza-tavi PET Kupán Űrbéli buborékfelhőt vetnének be a felmelegedés ellen az MIT tudósai Péntek Csaba: A hamburgered ára A siker titka vidéken, 20. rész – Keresztyén manufaktúra (videó)