2022. június 27., László

Cukorhegyeket rejtenek az óceánok

A világ óceánjaiban található tengerifűmezők alatt hatalmas cukortartalék rejtezik – közölték a Max Planck Tengeri Mikrobiológiai Intézet kutatói. A friss eredmények megerősítik a korábban csak valószínűsített tényeket.

A napfény segítségével a növények képesek szén-dioxidot felvenni a vízből, és azt szénből, hidrogénből és oxigénből álló cukormolekulákká átalakítani. Ám a kora délutáni vagy a nyári időszakban a növények több cukrot (szacharózt) termelnek, mint amennyire szükségük van, ezt a felesleget pedig a gyökereik körül, a tengerfenéken tárolják – olvasható a hvg.hu cikkében.

Fotó: Getty Images

A kutatócsoport a Nature Ecology & Evolution című folyóiratban számolt be részletesen felfedezéséről.

Számításaik szerint a tengeri cukor koncentrációja nyolcvanszor magasabb, összességében pedig a víz alatt lévő cukor mennyisége – főként szacharóz formájában – akár 1,3 millió tonna is lehet, ami nagyjából 32 milliárd doboz kólához elegendő cukrot jelent.

A szacharóz felszabadulása az óceán mélyén Forrás: biorxiv.org

Ezt cukrot a növények gyökerei körül élő baktériumok fogyasztják, és merítenek belőle energiát. Ekkora mennyiséget viszont képtelenség felélni, de a cukorfogyasztást a különféle (például fenolos) vegyületek is akadályozzák, mivel ezeket sok mikroorganizmus nem képes megemészteni.

Az intézet ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy az óceánok globális tengerifű-állománya is pusztul, mára a korábbi mennyiség legalább egyharmada eltűnhetett.

Megvizsgálták, hogyan hat a klímaváltozás a költöző madarakra Már a szárazföldön is szaporodik az erszényes ördög A kirgizek sem engedik ki az országukból a cukrot A Lánchíd felújításának első éve egyetlen videóba csomagolva A forgalmas sztratoszféra élhetetlenebb bolygóhoz vezet