2018. november 19., Erzsébet

A víz arcai

A víz újonnan felfedezett, figyelemre méltó tulajdonsága az, hogy két különböző folyadékként is megjelenhet alacsony hőmérsékleten, ahol a kristályosodás folyamata lassú. A kutatás eredményeiről a Proceedings of the National Academy of Sciences folyóirat hasábjain számoltak be.

A jeges tavak felszínétől a tengerek mélyén található forró kőzetrepedésekig mindenhol jelen vannak azok a mikroorganizmusok, melyek a folyadékban élnek –  ezért is figyelemre méltó, ha a csillagászok egy idegen égitesten a víz nyomaira bukkannak.

A dihidrogén-monoxid az egyik legkülönösebb anyag, a többi között azért, mert földi körülmények közt három eltérő halmazállapotban is megjelenhet.

A röntgenkép szerint a folyékony víznek kétféle formája van Fotó: The Washington Post/Mattias Karlen

A tudósok eddig 70 olyan tulajdonságot ismernek, melyben a folyékony víz különbözik a többi folyadéktól.

A szakértők régóta tudják, hogy a dihidrogén-monoxid jég formájában két különböző módon jelenhet meg. Az egyik típusban a molekulák rendezettebben, a másikban kaotikusabban helyezkednek el. Bolygónkon utóbbi a víz leggyakoribb szilárd típusa.

A Stockholm Egyetem kutatói arra voltak kíváncsiak, hogy nem figyelhető-e meg hasonló a víz folyadék halmazállapotában is. Nilsson kollégáival röntgensugarak segítségével vizsgálta meg a hűtött vízben az egyes molekulák közti távolságokat.

A csapat így figyelhette meg, ahogy az anyag rendezetlen, fagyott állapotából előbb sűrű folyadékká, majd szinte azonnal még sűrűbb vízzé alakul.

Lars G. M. Pettersson, a tanulmány társszerzője szerint az eredmények arra utalnak, hogy szobahőmérsékleten a víz nem tudja eldönteni, hogy melyik formát vegye fel, így a folyadékban a két típus közti helyi ingadozás zajlik.

Az új felfedezés segíthet alaposabban feltérképezni, hogy az élet számára fontos különböző sók és biomolekulák miként hatnak a folyadékra.

Még mindig sugárszennyezett a víz a fukusimai erőműnél Gondolta volna? Vizeink egy része a korai napködből származik Se bubis, se mentes – öntsünk inkább csapvizet a pohárba! Klímavédelem Guinness-rekordot megdöntő képeslapokkal (képgalériával) A Nagy Fafilm – Az Öreg Tölgy élete