2018. február 20., Aladár, Álmos
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Fókuszban a Duna hajózhatósága

Hosszú évtizedekig nem végeztek fenntartási-karbantartási munkákat a Dunán, ezért igen alacsony a hajózható napok száma. Ha minden jól megy, akkor ez változni fog: már idén megkezdődik a tervezés, hogyan lehetne megszüntetni a szűkületeket és gázlókat.

„A hajózás az egyik legolcsóbb közlekedési mód, feltéve, ha elég a vízmélység. A Budapest feletti Duna-szakasz a nemzetközi 6B osztályba, a főváros alatti pedig a 6C osztályba tartozik. A klímaváltozás következményeként ma már rég nem igazak a menetrend szerinti árvizek, a jól kalkulálható időszakok” – fogalmazott Somlóvári László. A hajóskapitány szerint kaotikus a Duna vízjárása, ezért igen fontos a folyó mielőbbi szabályozása.

Kötél Pál, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság hajózási szakértője a Kossuth Rádiónak elmondta, hogy

a vízszintek süllyedése nemcsak Budapesten, hanem az ország több pontján is látható.

Győr térségében nagyjából másfél méterrel alacsonyabb a vízszint ugyanolyan hozamok mellett, mint a hatvanas években – tette hozzá. 

Megjegyezte, hogy a felső szakaszon lévő duzzasztóművek megfogják a görgetett hordalékot, ami korábban lejjebb folyt a Dunán. Így aztán egy tendenciózus folyamat keretében a folyó kénytelen saját magát mélyíteni. 

Jelentősen javulhat a Duna hajózhatósága Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A szakember kiemelte: vannak olyan helyek, ahol hagyományos eljárással, kotrással elérhető, hogy a hajózhatóság javuljon, de a sziklás helyeken robbantani vagy vésni kell. „Elmaradásban vagyunk, a 2000-es évek óta nem volt ilyen jellegű fenntartási munka a folyó hazai szakaszán” – szögezte le Kötél Pál. 

Az elmúlt húsz év átlagát tekintve 67 százalék, tehát nagyjából nyolc és fél hónap az az időszak, amikor korlátozás nélkül hajózható a Duna.

Hozzátette, a cél ezt az időszakot kitolni 300 napra, azaz 85-90 százalékra. Magyarország saját érdeke, hogy minél több árut lehessen egy környezetkímélőbb szállítási móddal mozgatni az ország területén.

  • A Kossuth Rádió teljes interjúját a forrásra kattintva lehet meghallgatni. 
Tovább a forrásra: hirado.hu
Vissza
Hírfolyam
Ajánló
„Éghajlatbarát” megoldások a mezőgazdaságban 100 éve érintetlenül – A svájci vadon 12 millió hollandot veszélyeztet a tengerszint-emelkedés 21. századi számvetés: a víz az úr 3D-s térképen az elárasztott városok