2018. június 20., Rafael
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Üzenet az űrből: kiszáradt tó mesél a Mars egykori éghajlatáról

Egy három és fél milliárd évvel ezelőtt kiszáradt tó repedéseiben akadhatott fel a Marson a NASA Curiosity elnevezésű járműje. A felfedezés választ adhat azokra a kérdésekre, amelyek a bolygó egykori éghajlatára vonatkoznak.

Még 2017 januárjában akadt fent egy repedésben a NASA Curiosity nevű Mars-járója a Gale-kráterben. Már a jármű által készített első felvételek is arról árulkodtak, hogy feltehetően a földihez hasonló talajrepedés okozhatott kisebb fennakadást a kutatószerkezet munkájában.

A Kaliforniai Műszaki Egyetem geológusai az elmúlt évben elemezték ezeket a jellemzőket, és arra a megállapításra jutottak, hogy a jármű egy közel három és fél milliárd évvel ezelőtt kiszáradt tó egykori medrében járt.

Az erről szóló tanulmányt a Geology című tudományos folyóiratban publikálták. A kutatók a cikkben leszögezték, hogy a Mars felszínének bizonyos pontjain valóban kiszáradásból eredő iszaprepedések találhatóak, amelyek kialakulásához nedvesebb levegőre is szükség volt hajdanán.

Curiosity, a Mars önjárója Fotó: NASA

A geológuscsapat vizsgálatai során ugyancsak a Curiosity által gyűjtött adatokra hagyatkozott. A tudósok az úgynevezett „Öreg Soaker” – amely sokkal inkább a régi tóágy közepén található, mintsem a kráter szélén – fizikai jellemzőit és kémiai összetételét igyekeztek kutatásaik során minél inkább megismerni.

Az adatokból azt olvasták ki a szakemberek, hogy az ősi időkben a Gale-kráterben üledék halmozódott fel. Az elemzés során pedig a tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy a repedések nem hő vagy vízfolyás hatására keletkeztek, hanem a marsi levegő alakította ki őket, miután az egykori tó kiszáradt. A tó szintje a mérések szerint az idők során erősen ingadozott.

Tovább a forrásra: hirado.hu