Mi lesz veled, Velence?
A tengerszint-emelkedés egyre kegyetlenebb módon hívja fel a figyelmet arra, hogy nincs időnk hezitálni. A Velencét sújtó októberi áradásban tizenkilenc ember életét vesztette; az anyagi károk pedig több millió euróra rúgnak. A megoldást jelentő Mose-projekt befejezése ezért is égetően fontos.
Nemrég megjelent egy lista azokról a nagyvárosokról, melyeket néhány évtized múlva komoly vízhiány fenyegethet. Sokakat megdöbbentett, hogy az előrejelzések szerint nemcsak a négymillió lakosú Fokváros van veszélyben, hanem London is – erről itt írtunk bővebben.

Nem sokkal később a Nanyang Műszaki Egyetem szakemberei is publikáltak egy tanulmányt, amely már azt taglalja, hogy az átlagos globális tengerszint 2100-ra akár közel 2,5; 2300-ra pedig 15 méterrel is emelkedhet. A tengerszint emelkedése olyan városokat fenyegethet, mint Amszterdam – amely jelenleg csupán 2 méterrel fekszik a tengerszint felett – és Velence, amely a klímaváltozás következtében 100 éven belül víz alá kerülhet.
Ezt példázza az is, hogy idén októberben az olasz város 75 százalékát ellepte a víz.
A legnagyobb modern kori árvízre 1966-ban volt példa: akkor 194 centiméter magasan állt a vízszint az alappont felett.

cselekedni kell!
Furcsa fordulat, hogy az a tenger, amely az 5. század óta védte Velencét a hódítóktól, ma már a város ellenségévé vált. Egyre gyakoribbak a pusztító áradások, a legnagyobb, közel 2 méteres emelkedés 1966-ban volt. Ekkortájt merült fel, hogy szükség van egy olyan létesítményre, amely megóvja a várost a tengertől. Több évtizedes vitát követően, 2003-ban elkezdődött a MOSE (Mózes) elnevezésű gátrendszer kivitelezése, amely a tervek szerint akkor lépne működésbe, ha az Adriai-tenger szintemelkedése eléri az egy métert. Eredetileg 2011-re ígérték a munkálatok befejezését, időközben azonban több korrupciós botrány is akadályozta a projektet.
A munkálatok egy ideig jól haladtak, 2013-ban sikeresen tesztelték a mechanikus zsiliprendszer első négy elemét:
A kivitelezés azonban rengeteg pénzbe, becslések szerint nagyjából 6,3 milliárd (!) dollárba kerül. A projekt 2017 óta semmit nem haladt, ráadásul a környezetvédők és az Európai Bizottság szerint más megoldásra lenne szükség, mivel a gátrendszer veszélybe sodorhatja a helyi élővilágot.

A Velencét októberben sújtó katasztrófa miatt azonban ismét fókuszba került a Mose szükségessége. A gátrendszer – Danilo Toninelli olasz infrastrukturális miniszter közlése szerint – 94 százalékban már elkészült.
Ha minden jól megy, akkor 2022-re talán teljesen felépülhet a Mose gátrendszer.
Csak reménykedni tudunk abba, hogy valóban sikerül tartani a céldátumot, és a klímaváltozás számlájára írható, 19 emberéletet követő októberi pusztítás nem ismétlődik meg.