2019. augusztus 20., István
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Kiszáradhat a Rajna?

Óriási károkkal jár együtt a Rajna lassú, de biztos kiszáradása. Európa legfontosabb folyami hajózási útvonalának megszűnése nemcsak a Rajna–Majna–Duna-csatorna jelentőségének csökkenését hozhatja magával, de a német gazdaság meggyengüléséhez is vezethet. 

Rekordalacsony vízállás

Ha megszűnik az olcsó vízi áruszállítás lehetősége, az akár azt is eredményezheti, hogy a boltok árcéduláin nagyobb számok szerepelnek majd egyes termékeknél.

Fotó: pixabay.com

Tavaly ősszel már megtapasztalhatták a németek, mivel jár a Rajna vizének elapadása.

Egyes helyeken például száraz lábbal lehetett begyalogolni a folyó medrének homokpadjaira.

A 2003-as 81 centiméter után Kölnnél újra rekordalacsony, alig 77 centiméteres vízmélységet mértek.

A Rajna Európa legfontosabb kereskedelmi útvonala, amely Németországon keresztül Svájcot összeköti Rotterdammal, a kontinens legfontosabb kereskedelmi kikötőjével. Ha a folyó kiszáradása nem áll meg, olcsó szállítási útvonalnak mondhatnak búcsút a cégek. Ez viszont számos további következménnyel járhat.

Vége az olcsó vízi szállításnak

A Rajnát elsősorban a gleccserek vize táplálja. Az ezekből érkező víz mennyiségének mértéke azonban 28 százalékot csökkent 1973 és 2010 között, de egy müncheni gleccserszakértő friss adatai alapján a csökkenés mértéke mostanra elérte a 35 százalékot. De hozzájárul a haldokláshoz a klímaváltozás okozta felmelegedés, a hosszabb, gyakoribb száraz, csapadéknélküli időszakok is.

„Ha az általános gazdasági összefüggéseket nézzük, a szárazságnak kétszámjegyű, milliárdokban kifejezhető károk köszönhetők”

– mondja Michael Kunz, a Karlsruhei Műszaki Egyetem Katasztrófakezelési Központjának igazgatója.

Fotó: Pixabay.com

Ha pedig a Rajna vízszintje tartósan alacsony marad, akkor rengeteg érintett vállalatnak kell átgondolnia szállítmányozási stratégiáját. Mindez óriási pluszköltséget ró a vállalatokra, szervezetekre, és végső soron a fogyasztókra is. Például a német szövetségi hidrológiai intézet adatai szerint Rotterdamból Bázelig szállítani az árut vízi úton 40 százalékkal olcsóbb, mint vonaton. A Rajna kiesése óriási változásokat hozna a fuvarozásban és a logisztikában, jelentősen drágítaná azt, amit a szakértők szerint a mégoly fejlett német úthálózat sem tudna kompenzálni.

Ezt a hatalmas emelkedést pedig részben biztosan a fogyasztók fizetik majd meg.

Azok a német és svájci háztartások, amelyek Rajnán szállított fűtőolajat használnak, a drágulást máris érezhették. Hamburgban 100 liter olaj 76, Stuttgartban pedig 100 euróhoz közeli áron szerezhető be, egyértelműen az áruszállítás költségeinek növekedése miatt. 

Neked ajánljuk
A víztisztítás új dimenzióját hozhatja el a magyar és indiai kutatók találmánya A hőség a norvég gleccsereket sem kíméli Európának egyre kevésbé van szüksége a szénerőművekre Rengeteg település csatlakozna az európai mobilitási héthez Amikor megfordítjuk az esernyőt
Tovább a forrásra: origo.hu
Vissza
Hírfolyam