2020. január 20., Fábián, Sebestyén
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Kiszáradhat a Rajna?

Óriási károkkal jár együtt a Rajna lassú, de biztos kiszáradása. Európa legfontosabb folyami hajózási útvonalának megszűnése nemcsak a Rajna–Majna–Duna-csatorna jelentőségének csökkenését hozhatja magával, de a német gazdaság meggyengüléséhez is vezethet. 

Rekordalacsony vízállás

Ha megszűnik az olcsó vízi áruszállítás lehetősége, az akár azt is eredményezheti, hogy a boltok árcéduláin nagyobb számok szerepelnek majd egyes termékeknél.

Fotó: pixabay.com

Tavaly ősszel már megtapasztalhatták a németek, mivel jár a Rajna vizének elapadása.

Egyes helyeken például száraz lábbal lehetett begyalogolni a folyó medrének homokpadjaira.

A 2003-as 81 centiméter után Kölnnél újra rekordalacsony, alig 77 centiméteres vízmélységet mértek.

A Rajna Európa legfontosabb kereskedelmi útvonala, amely Németországon keresztül Svájcot összeköti Rotterdammal, a kontinens legfontosabb kereskedelmi kikötőjével. Ha a folyó kiszáradása nem áll meg, olcsó szállítási útvonalnak mondhatnak búcsút a cégek. Ez viszont számos további következménnyel járhat.

Vége az olcsó vízi szállításnak

A Rajnát elsősorban a gleccserek vize táplálja. Az ezekből érkező víz mennyiségének mértéke azonban 28 százalékot csökkent 1973 és 2010 között, de egy müncheni gleccserszakértő friss adatai alapján a csökkenés mértéke mostanra elérte a 35 százalékot. De hozzájárul a haldokláshoz a klímaváltozás okozta felmelegedés, a hosszabb, gyakoribb száraz, csapadéknélküli időszakok is.

„Ha az általános gazdasági összefüggéseket nézzük, a szárazságnak kétszámjegyű, milliárdokban kifejezhető károk köszönhetők”

– mondja Michael Kunz, a Karlsruhei Műszaki Egyetem Katasztrófakezelési Központjának igazgatója.

Fotó: Pixabay.com

Ha pedig a Rajna vízszintje tartósan alacsony marad, akkor rengeteg érintett vállalatnak kell átgondolnia szállítmányozási stratégiáját. Mindez óriási pluszköltséget ró a vállalatokra, szervezetekre, és végső soron a fogyasztókra is. Például a német szövetségi hidrológiai intézet adatai szerint Rotterdamból Bázelig szállítani az árut vízi úton 40 százalékkal olcsóbb, mint vonaton. A Rajna kiesése óriási változásokat hozna a fuvarozásban és a logisztikában, jelentősen drágítaná azt, amit a szakértők szerint a mégoly fejlett német úthálózat sem tudna kompenzálni.

Ezt a hatalmas emelkedést pedig részben biztosan a fogyasztók fizetik majd meg.

Azok a német és svájci háztartások, amelyek Rajnán szállított fűtőolajat használnak, a drágulást máris érezhették. Hamburgban 100 liter olaj 76, Stuttgartban pedig 100 euróhoz közeli áron szerezhető be, egyértelműen az áruszállítás költségeinek növekedése miatt. 

Neked ajánljuk
Vízhiány van, de 96 millió liter víz kibányászására kapott engedélyt egy kínai cég Sör van, víz nincs: súlyos szárazság pusztít egy ausztrál kisvárosban Nyeregben a környezet- és egészségtudatos szemléletformálás Magyarország medencében fekszik, ezért nagyobb a légszennyezettség a környező országokhoz képest A tűz után most a víz pusztít Ausztráliában
Tovább a forrásra: origo.hu
Vissza
Hírfolyam