2019. november 20., Jolán
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Vízhiány fenyegeti a Panama-csatornát

A globális felmelegedés egyik legégetőbb problémája a vízhiány. Az utóbbi években egyre gyakrabban fordul elő, hogy a Gatún-tó annyira leapad, hogy az már veszélyezteti a világ egyik legfontosabb vízi útján, a Panama-csatornán való hajózást is. 

A Panama-csatorna a világ egyik legfontosabb vízi útvonala, évente a világ tengeri áruforgalmának 3 százaléka halad rajta keresztül. A csatorna teljes hosszának 40 százalékát kitevő Gatún-tó pedig a főváros vízellátását biztosítja egy másik mesterséges tóval együtt.

Az utóbbi években azonban egyre gyakrabban fordul elő, hogy a Gatún-tó annyira leapad, hogy az már veszélyezteti a hajózást. Korábban egy-egy esős évszak végére a vízszint a tengerszinthez képest jellemzően 26,5 méterre emelkedett, a száraz évszak végén pedig 25,9 métert mutatott a mérce. Csakhogy az utóbbi években ez megváltozott.

Ez részben a főváros növekvő vízigényének, valamint a csatorna nagyobb forgalmának tudható be, de a fő felelős valószínűleg a klímaváltozás.

Vízhiány veszélyezteti a világ egyik legfontosabb vízi útját Fotó: Wikimedia

Idén a száraz évszak a szokásosnál egy hónappal korábban kezdődött, és egy hónappal később ért véget. Korábban (1998-ban, illetve 2015–16-ban) csak az extrém El Niñók okoztak aszályt az országban, most azonban ez megváltozott.

A Gatún-tó 24,4 méteres vízszintje alatt korlátozni kell az Új-Panamax méretű hajók által szállítható terhet a csatornán, 24 méter alatt pedig a korábbi, kisebb Panamax-méretbe tartozókat is. 

Idén az Új-Panamax hajók egy ideig csak könnyített terheléssel közlekedhettek, és nem sokon múlt, hogy a Panamaxokra is kiterjesszék a korlátozást. De így is több millió dollárt vesztett a csatornát üzemeltető cég. Hosszú távon ennél is nagyobb baj, hogy elveszni látszik a csatorna megbízhatósága: ha rendszeresen korlátozásokkal kell számolni, akkor a hajótársaságok egy része inkább a hosszabb, drágább, de kiszámítható útvonalat fogja választani.

Persze a csatornaüzemeltető cég ezt nem nézi ölbe tett kézzel. Miközben víztakarékossági okokból felhagytak az áramtermeléssel a Gatún-gátnál, vizsgálják a vízpótlási lehetőségeket. Ezek között szerepel a vízátemelés az Indio folyóból, a főváros vízszükségletét pedig egy új mesterséges tó kialakításával biztosítanák. 

Neked ajánljuk
Kiderült, hogy mennyi idős valójában a Nílus Rémálom Velencében Új csodafegyver száll szembe a hulladékkal Hollandiában Fényes jövő várhat a megújulókra A gyomok jelenléte valójában jót tesz a növénytermesztésnek
Tovább a forrásra: g7.hu
Vissza
Hírfolyam